На жаль, зазвичай місцева влада, попри її «місцевість», не схильна дослухатися до локальних соціальних практик і облаштовувати міста тими шляхами (урбаністичними, соціальними, культурними), що їх проклали самі мешканці. Натомість звичайною практикою є нав’язування, здавалось би, благородних планів та проектів «згори». Не винятком стала і будівля під назвою «Кордон» (Granica) у польському місті Цешин, у якій розмістилися кілька громадських організацій, серед яких і культурний центр видання Krytyka Polityczna. Ця будівля стала на шляху реалізації польсько-чеського проекту «Сад двох берегів річки» (Garden of Two River Banks), що передбачає створення пішохідних та велосипедних доріжок і знесення цієї будівлі, а «подальший розвиток відповідної території має зробити її новим представницьким символом міста і справжнім місцем відпочинку, спорту і дозвілля не лише для місцевих жителів, але й для туристів»

Питання в тому, навіщо створювати новий штучний символ, якщо сама будівля, розташована саме на польсько-чеському кордоні — до того ж, фактично, на мості, що поєднує береги річки Ольше — вже володіє символічним потенціалом: вона є «живим пам’ятником уже подоланої ворожнечі, нагадуванням про те, що вільний потік людей через кордони європейських країн, насправді є історичним досягненням», — як зазначив архітектурний критик та куратор Гжегож Пйонтек. Отже, замість того, щоб доповнити важливу соціальну функцію, яку виконує ця будівля, удосконаленим естетичним виглядом, включивши її до нового проекту і реставрувавши (до речі, будівля є чудовим прикладом пізнього модернізму, а отже, має й архітектурну цінність), влада прагне завжди лишатися «владою», самостверджуючись у реалізації власних планів та ігноруючи думку громадськості. Редакторська група української «Політичної критики» різко засуджує такий стан речей, а тому долучається до листа на захист будівлі, адресованого мерії Цешина, і закликає міську владу переглянути своє рішення.

Якщо ви помітили помилку, виділіть її і натисніть Ctrl+Enter.