patrickПатрік Катуз (Patrick Catuz) — письменник, режисер, працівник культури. Живе у Відні. Автор книги Feminismus fickt!, що є вступом до культурно-історичного погляду на секс і порнографію і вивчає зв’язок між порнографією і фемінізмом.

Яке твоє особисте визначення феміністичного порно?

Я бачу два різні шари, оцінюючи які можна назвати той чи інший проект феміністичним. По-перше, це виробництво. «Скляна стеля» в порно є достатньо низькою у порівнянні з іншими галузями. Жінки мають більше труднощів на шляху до зайняття ключових позицій. Складно знайти режисерок, продюсерок, сценаристок — можна узагальнити і сказати, що в порноіндустрії жінки або акторки, або візажистки, або прибирають на сеті. Отже, будь-які компанії, де жінка займає керівну позицію або режисує та пише сценарії, я б міг, у певному сенсі, назвати феміністичними, адже вони ламають цю скляну стелю і змінюють уявлення про роль жінок у порнобізнесі.

Але це, звісно, не змінює автоматично того, як жінки показані у продукції таких компаній. Сексистське порно так само може створити і команда, якою керує жінка.

Тому важливий іще один рівень цього питання. Мейнстрімне порно зосереджується на чоловічих бажаннях: чоловік приймає рішення, а жінка є об’єктом задоволення його бажань. Фем-порно ж показує жінку суб’єктом бажання, дає жінці активну позицію, слідкує за її історією.

Як сексистське порно може бути зроблене жінкою, так само і феміністичний фільм може бути знятий чоловіком. Але це правда, що в альтернативному порно, фем-порно, артхаус-порно переважну більшість на всіх позиціях займають жінки.

Таким чином, ці проекти є феміністичними на двох рівнях.

Дуже мало чоловіків намагаються щось змінити у світі порнографії.

Як давно ти залучений до створення порнофільмів і що тобі доводилося робити?

Я займаюся цим протягом шести-семи років. Я почав у якості асистента продюсера в Lust Films (компанія Еріки Люст, режисерки порнофільмів, сценаристки та продюсерки, популяризаторки жанру феміністичної порнографії).

Зараз я працюю в Arthouse Vienna. Через те, що всі альтернативні компанії досить малі, кожному з нас доводиться виконувати різні ролі. Я займався саундтреками, монтуванням готового матеріалу, створенням знімального майданчика тощо.

Для кого ви робите свої фільми?

Ми робимо їх для всіх. Називаючи це феміністичним порно, ми просто підкреслюємо свої політичні погляди, але аж ніяк не окреслюємо аудиторію. Для нас важливою є ідея, можливість показати різні варіанти співіснування людей. Більшість людей, яких я знаю, просто намагаються робити краще порно. Кращої якості, більш реалістичне,  більш чуттєве, більш чесне і багатогранне.
Якщо ви висвітлюєте у фільмі жіночу хіть, жіноче бажання, це не означає, що він об’єктивізує чоловіків. Це робить секс і порно більш демократичним, таким, у якому ніхто не викреслений із контексту, де є місце для різноманітності сексуальностей.

Термін «порно для жінок» — це маркетингове поняття, яке працює. Це допомагає нам відокремитися від мейнстріму, який націлений на чоловічу аудиторію, з дуже стереотипним розумінням того, чого хочуть чоловіки. Жінок у нашій аудиторії набагато більше, ніж у мейнстрімному порно, але чоловіки все одно становлять більшість аудиторії — це так само стосується і фем-порно.

Ти кажеш, що вважаєш, ніби фем-порно зробило більше для боротьби з сексизмом і приниженням жінок у порноіндустрії, ніж рух проти порнографії. В чому ти бачиш зміни, до яких призводить фем-порно?

Я думаю, що ми впливаємо на виробництво тими стандартами, які ми встановлюємо. Наші фільми показують іншу картинку і споживаються інакше. Ми показуємо різноманіття сексуальності, те, як чоловіки, жінки і всі інші, хто не вписується в бінарну систему, можуть досліджувати свою сексуальність та насолоджуватися нею. Ми відкриваємо простір для цього і робимо різноманітність стандартом.

Мейнстрімне порно стереотипізує сексуальність: усі порносайти розділені на категорії. Це здається мені неможливим для тих фільмів, які ми створюємо.

Як феміністична порнографія досягає своїх глядачів?

Великі порнокомпанії використовують агресивну інтернет-рекламу. Мені важко уявити — і здається зовсім абсурдним — використовувати цей підхід у розповсюдженні нашої продукції.

Нас можна знайти в журналах, у Vogue, у феміністичних виданнях, почути про нас на серйозних дискусіях щодо цього. Це також спосіб виокремити себе.

Зрозуміло, що так ми досягаємо лише обмеженої аудиторії, але це процес.

Чи існує діалог між феміністичним і мейнстрімним порно?

Певним чином так. Є кілька спільних виробництв, також деякі актори одночасно знімаються і там, і там. Професійні виконавці спільних виробництв часто знімаються в обох жанрах, але є дехто, хто займається тільки однією з цих речей. Іноді великі компанії купують проекти незалежних фірм, що ідентифікують себе як альтернативні та феміністичні. Але не більше того.

Як щодо фінансового питання у сфері феміністичного порно?

Загалом, якщо прибуток — ваш пріоритет, я думаю, ви не будете робити нічого альтернативного. Для незалежних постановок важливішими є цілі і бачення. Звісно, у цій сфері, як і будь де, є люди, які залежать від прибутку від цієї діяльності. Але навіть більш відомі компанії не заробляють багато у цій сфері. Думаю, що компанія Еріки Люст може бути єдиним прикладом економічної успішності незалежного феміністичного порно.

Найчастіше за все продукти фінансуються з власних коштів. Еріка почала знімати фільми паралельно зі своєю основною роботою, і кинула її лише тоді, коли кожен попередній проект почав давати достатньо грошей для фінансування наступного. Проект Hotel of Desires у Німеччині, наприклад, був фінансований за допомогою краудфандінгу. Мені на думку спадають ще декілька проектів, що були профінансовані таким чином.

Чи змінилося твоє розуміння світу феміністичного порно за ті роки, що ти ним займаєшся?

У певному сенсі. Тепер я бачу, що більш комерційно успішне феміністичне порно, часом мусить зробити крок у напрямку панівних тенденцій в порно, воно не є достатньо радикальним, як постпорно, артхаус-порно, антикомерційне порно тощо. Але водночас зрозуміло, що більш комерційно успішні виробництва змінюють індустрію найбільше. Вони кидають виклик системі уже хоча б тому, що їхній альтернативний погляд і підхід є комерційно успішним. Це дає їм можливість стати конкурентом мейнстрімові.

Можливо, нам слід іти крок за кроком, поволі змінюючи ситуацію. Всього не змінити за одну ніч. Також зміни мають бути стійкими.

Щось украй альтернативне система не буде сприймати як конкурента. І це навряд чи принесе вам достатньо прибутку, аби профінансувати свій наступний проект. Щоб змінити структуру, необхідно будувати нові структури. Тому часом те, що виглядає як компроміс, може бути необхідним кроком до змін.

Чи всі на знімальному майданчику мають спільне розуміння того, в чому полягає феміністичне порно?

Ми намагаємося залучити всіх присутніх до наших поглядів, адже важливо працювати з людьми, які мають ту саму ідею і бачення. Але це важко: ви працюєте з професіоналами, вони приходять на співбесіду і скажуть вам те, що ви хочете почути, тому що хочуть отримати роботу. Але, звісно, нам потрібні люди, які розуміють, що ми робимо.

Ми не зацікавлені в роботі з людьми, які не мають розуміння і не поділяють наші цінності. Ми не робимо проекти для того, щоб просвітити команду, а створюємо продукт для того, щоб наш глядач побачив щось нове, інше ставлення до порнографії.

Яким ти бачиш розвиток феміністичного порно?

Феміністичне порно стало предметом обговорення і ринком. Я думаю що розвиток буде так само стрімким, які і протягом остатніх років. Мейнстрім індустрія починає втрачати дохід, і я думаю, що буде з’являтися маленьких компаній і незалежних проектів, різноманітність в порно буде рости, тому що тепер люди бачать можливість робити щось і що порно може і мусить бути різним, репрезентувати різні групи та ґрунтуватися на повазі.

adrinehАдріне Симонян (Adrineh Simonian) — режисерка, оперна співачка. Засновниця Arthouse Wienna.

Яке твоє визначення феміністичного порно?

У порно домінують чоловіки. Мейнстрімне порно показує чоловічу хіть, чоловічі фантазії. Жіночим бажанням там немає місця. У своїй роботі я роблю порно з жіночої точки зору. Я зацікавлена в жіночій сексуальності, та водночас мене турбує і чоловічий погляд. Це не тільки про жіночу хіть, а й про сексуальність у цілому.

Як ти почала знімати порно?

Я була успішною оперною співачкою протягом тривалого часу і в певний момент зрозуміла, що хочу закінчити цю кар’єру. Одного разу звичайна розмова перейшла на тему порнографії, і я запитала себе, як би виглядало порно, яке зробила б я. Я зрозуміла, що мої ідеї досить розвинені, і вирішила взятися за них. Багато праці потребувало вивчення технічних аспектів і розробка концепції. Це було досить складно, адже я прийшла в порно з зовсім іншої сфери.

Що найголовніше для тебе у створенні фільмів?

Я б не називала те, що роблю, фільмами. Зараз, коли порно в основному поширюється через Інтернет, це в основному кліпи. Ми робимо кліпи про сексуальне вираження особистості. Це для мене найголовніше — справжнє сексуальне вираження власного я. Я працюю з непрофесіоналами, намагаюся створити безпечний простір для них. У серії Blackbox немає знімальної групи і немає сценарію. Там тільки люди, їхні бажання і воля слідувати за ними. Більшість із них не мали досвіду сексу перед камерою. Це чистий секс і емоції, які приходять під час нього. Ніхто не прикидається. Іноді я знімаю людей, які в реальному житті є парами. Це дуже важливо для мене. Йдеться про справжність і достовірність.

Мейнстрімні порнофільми найчастіше закінчуються чоловічою еякуляцією. Для мене важливо показати, що секс не закінчується чоловічим оргазмом.

Чи є щось, що ти б ніколи не показала у фільмі?

Для мене найважливіше показувати взаємну згоду людей у кадрі. Це має бути зрозуміло глядачу в кожній сцені. Не важливо, ніжний це секс чи жорсткий — це все має нести насолоду героям.

Як ти вибираєш людей, з якими працюєш, що є ключовим у команді?

Я шукаю людей, які думають так само, як і я.

Щодо акторів, недостатньо просто хотіти займатися сексом перед камерою. Важливе бажання досліджувати себе. Часто стається, що люди, які ніколи не думали про те, щоб зніматися в порно, виказують зацікавленість, коли я кажу, чим я займаюся.

Щодо команди, то ми дуже маленька компанія. Я вважаю, що краще мати маленьку, але надійну команду, з якою я добре знайома, на яку я можу розраховувати. Я працюю з трьома людьми, з якими ми дуже близькі. Я знаю, що щосекунди можу покластися на них, і це для мене найголовніше.

Що твої фільми прагнуть змінити в порноіндустрії, у сприйнятті сексуальності, в культурі перегляду порно?

Порнографія має давню традицію. Найстаріші еротичні образи, які досі існують, походять із часів палеоліту — і зараз всюди можна побачити секс: у кіно, телебаченні і рекламі. Я не думаю, що зміниться щось у тому, як секс присутній у публічному просторі. Своїми роботами ми показуємо, що за тією сексуальністю, яку транслюють медіа, є ще щось. Сексуальність має так багато сторін. Люди, здається, стають дедалі більш зацікавленими в тому, щоб побачити більше, побачити різноманітність.

Особисто мені подобається працювати з різними людьми. Мене цікавлять реальні люди, як ви і я. Люди, що займаються сексом не тому, що так написано у сценарії, а тому, що хочуть цього. Це основна відмінність між моєю роботою і мейнстрімним порно. Я не хочу вдавати, що всі жінки мають фігуру 90-60-90. Я хочу бачити зрілих жінок і чоловіків. Без косметичних операцій. Тіла, що показують, що вони прожили життя, повне переживань, і дають нам зазирнути в їхнє сексуальне життя. Це дуже особистий і інтимний підхід.

Чи бачиш ти освітній аспект у феміністичному порно?

Так, у своїх кліпах я бачу освітній аспект. Я думаю, що жінки люблять дивитися, як інші жінки мастурбують, щоб дізнатися про нові речі, яких вони не знали. Кожна жінка робить це по-різному, і це робить процес дуже цікавим. Я думаю, що і для чоловіків теж: для багатьох із них жіноча сексуальність досі є темним континентом.

Багато хто не розділяє фемінізм і активізм. Чи ти бачиш свого роду активізм у тому, щоб займатися феміністичною порнографією?

Феміністичне порно не обов’язково є політичним, але може бути і вкрай політичним. Там можна знайти все що завгодно.

Якщо ви помітили помилку, виділіть її і натисніть Ctrl+Enter.